.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دکتررضايي: شاهد تضعيف قهرمانان جنگ هستيم

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: جنگ تحميلي و دفاع مقدس دو روي يك سكه است اما نشانگر دو مكتب و دو انديشه‌ است كه اولين رويايي ايران با غرب پيروزي جمهوري اسلامي بود و دفاع مقدس دومين رويارويي ايران و غرب را شكل داد.

به گزارش ايسنا، محسن رضايي كه امروز در «همايش پژوهشي اسناد دفاع مقدس» در محل گنجينه اسناد ملي سخن مي‌گفت، افزود: اما در اين رويارويي، تمدن غرب نتوانست از حلول انقلاب اسلامي جلوگيري كند. آنها مي‌خواستند با رويارويي دوم آن را محاصره كنند. غربي‌ها در رويارويي دوم به دنبال مهار انقلاب اسلامي بودند. در رويارويي اول انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد.

وي با اشاره به اينكه نيمه دوم سال 59 و 60 مظلوم‌ترين مقاطع و حوادث تاريخ است، گفت: در اين زمان در حالي كه در سوم خرداد 1360 خرمشهر اشغال شد و آبادان در محاصره قرار گرفته بود و پنج استان ديگر هم درگير جنگ و ترور و انفجار بودند غربي‌ها مي‌خواستند انقلاب اسلامي را در مرزها محاصره كنند اما موفق نشدند و ايران به عنوان يك قدرت جديد در كانون منطقه مهم انرژي و نفت‌خيز با بهره‌برداري از دفاع مقدس ظهور كرد و با آغاز دفاع مقدس موج‌هاي مرده مقاومت را در لبنان، سوريه و فلسطين بيدار كرد.

رضايي يادآور شد: اين همان انقلابي بود كه آمريكايي‌ها مي‌خواستند در ابتدا توسط درگيري‌هاي داخلي، آن را دست‌نشانده كنند ولي با ظهور دفاع مقدس به صدور انقلاب تبديل شد. به طوري كه اگر امروز موج مقاومت فلسطيني‌ها و لبناني‌ها در جهان عليه استكبار به راه افتاده است به خاطر هشت سال دفاع مقدس بوده است. اگر در دفاع مقدس پيروز نمي‌شديم انقلاب دست‌نشانده مي‌شد ولو اينكه اسمش انقلاب اسلامي باشد. دفاع مقدس حادثه‌اي است كه توانسته يك كشور جهان سومي را به يك قدرت مهم و مؤثر در جهان تبديل كند بنابراين بايد اسناد و مدارك اين حادثه بزرگ جمع‌آوري، حفظ و نگهداري شود.

وي با اشاره به اينكه بايد عواملي كه باعث شده است ايران كه در رژيم گذشته دست‌نشانده بوده است در عرصه بين‌المللي ظهور و بروز پيدا كند را براي نسل‌هاي آينده مشخص كرد، افزود: حتما نسل‌هاي آينده مي‌خواهند دليل اين پيروزي‌ها را بدانند و يك سند مي‌تواند بيانگر دفاع مقدس كه يكي از مهمترين حوادث بزرگ ايران اسلامي است، باشد.

رضايي ادامه داد: قبل از انقلاب، ايران آن قدر ضعيف شده بود كه حادثه دهقان فداكار كه البته به آن هم ارج مي‌نهيم براي مردم به حماسه تبدل شده بود زيرا حماسه و ايثارگري در ايران مدت‌ها بود كه به فراموشي سپرده شده بود، لذا سردار و قهرماني وجود نداشت. اما دفاع مقدس آنقدر سردار و قهرمان درست كرده است كه امروز به خاطر اين كثرت در جاهايي شاهد تضعيف اين سرداران و قهرمانان هستيم.

وي اظهار كرد: در دوران دفاع مقدس وقتي امام به صحنه آمد صدها هزار سردار و فرمانده درست كرد.

دفاع مقدس حادثه‌اي بود كه كشور را به يك قدرت تاثيرگذار در منطقه تبديل و به ايران در منطقه جايگاه والايي بخشيد و امروز كه20 سال از جنگ مي‌گذرد بايد اسناد اين حادثه بزرگ به خوبي جمع‌آوري و ثبت و ضبط گردد.

رضايي در بخش ديگري از سخنانش گفت: نبايد عده‌اي دوران دفاع مقدس را با اين تعاريف كه در دوران جنگ ما آرمان‌هاي بزرگتري تعريف كرده‌ايم و به آن نرسيده‌ايم از آن يك چماق درست كنند و به فاتحان جنگ بزنند. ما در جنگ شعار داديم «راه قدس از كربلا مي‌گذرد» اما امروز چون به اين هدف نرسيده‌ايم امروز نبايد بگوييم ما در جنگ شكست خورده‌ايم و اينكه عده‌اي بخواهند بگويند امام در پذيرش قطعنامه تسليم شد، اين دفاع از جنگ و دفاع مقدس نيست. ما چون به آرمان‌هاي بزرگ دفاع مقدس دست پيدا نكرده‌ايم نبايد به پيروزي‌هاي جنگ آسيب برسانيم. ما در جنگ پيروز شديم و اين پيروزي ابعاد گسترده‌اي داشت.

وي با اشاره به اينكه نبايد زحماتي كه فاتحان جنگ همچون صيادها و باقري‌ها كشيدند را ناديده بگيريم افزود: نبايد با يك روحيه انقلابي‌گري جديد اين پيروزي‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهيم بلكه بايد از دفاع مقدس به صورت منطقي و درست دفاع كنيم. البته جنگ را نبايد در انحصار افراد آن دوره درآورد زيرا جنگ در انحصار هيچ گروهي نيست و همه مردم و منتقدان حق دارند در مورد جنگ سوال كنند و آن را مورد نقد و بررسي قرار دهند اما بايد اين نقدها در يك چهارچوب منطقي صورت بگيرد.

رضايي اظهار كرد: در طول اين 20 سال گذشته به دليل ضعف در مستندسازي تحليل‌هاي متفاوتي از دفاع مقدس صورت گرفته است. حال اگر يك كار علمي دقيق در مورد دفاع مقدس صورت نگيرد بايد در آينده شاهد قصه‌هاي مختلفي باشيم. هم اكنون نيز بعضي افراد اختلافات فني سپاه و ارتش را در دوران دفاع مقدس به اختلافات سياسي ربط مي‌دهند در حالي كه اختلافات فني در همه جاي دنيا وجود دارد و به تبع اين، اختلافات فني در دوران دفاع مقدس هم وجود داشت اما اختلاف سياسي نداشتند.

او گفت: اگر مستندسازي‌ها صورت نگيرد ممكن است در آينده قصه‌هاي خلاف واقع و وحشتناكي از درون دفاع مقدس درآورند كه اگر رزمندگان كه خودشان در جبهه بوده‌اند به اين دوران برگردند خواهند ديد همه اينها خلاف واقع است.

محسن رضايي افزود: حادثه دفاع مقدس و دستاوردهاي بزرگي كه دارد مي‌تواند براي هميشه تاريخ بخشي از هويت ملي ما را شكل بدهد و اگر اين مستندسازي‌ها نباشد در آينده نمي‌توان نسل‌هاي بعدي را به دفاع مقدس ارتباط داد.

وي افزود: مستندسازي تنها جمع‌آوري آثار مكتوب نيست بلكه همه آثاري كه از دوران دفاع مقدس به جا مانده است مي‌تواند جزو اسناد دفاع مقدس قرار بگيرد. به همين دليل نبايد مستند‌سازي فقط به آثار مكتوب خلاصه شود.

رضايي يادآور شد: اسناد به جا مانده از دوران دفاع مقدس دوگونه است. اولين نوع اسناد، اسناد واقع‌گرايانه است كه در آن بخشي از يك واقعه به صورت گزارش‌هاي مكتوب در ارتش و سپاه و با تحليل‌هاي علمي وجود دارد و بايد اسناد نوع اول را حقيقت‌آزمايي كرد.

وي دومين بخش اسناد را اسناد تحليلي عنوان كرد و گفت: در اين نوع از اسناد، افراد تحليل و قضاوت خود را گفته‌اند كه نبايد با ديگر اسناد يكي گرفته شود و بايد اين اسناد را از همديگر تفكيك كرد. اسناد نوع دوم را بايد منطق‌آزمايي كنيم و بايد ديد اين تحليل چارچوب‌هاي علمي را رعايت كرده است يا اينكه دچار حب و بغض بوده است.

رضايي همچنين در خصوص ثبت اسناد به پژوهشگران پيشنهاد داد تا يك وبگاه درست كنند تا به اين وسيله هر كس هر سندي از دوران دفاع مقدس دارد براي نظرگويي و آگاهي مردم در آن قرار دهد كه اين خود مي‌تواند براي سال‌هاي متمادي مورد استفاده قرار گيرد. ضمن اينكه افراد مي‌توانند نسبت به مستند بودن اسنادي كه ديگران ارائه مي‌دهند نظر بدهند.

او افزود: در حال حاضر نبايد خيلي به آثار دفاع مقدس و نگهداري آنها به صورت كلاسيك نگاه كرد بلكه اين آثار مي‌تواند در خانواده‌ها هم براي افراد خانواده تاثيرگذار باشد.

وي با بيان اينكه امروز بايد دفاع مقدس از همه ابعاد مورد ارزيابي قرار گيرد، افزود: امروز يك رويارويي سومي بين ايران و آمريكا به وجود آمده است. زيرا آمريكا بعد از سالها كه نتوانسته راهي براي رويارويي با ايران ايجاد كند با استفاده از تحريم‌هاي اقتصادي و سياسي با ايران به رويارويي پرداخته است. البته در آينده احتمال رويارويي نظامي كمتر خواهد بود. زيرا بيشترين رويارويي ما با غرب در آينده فرهنگي و اقتصادي خواهد بود.

رضايي اظهار كرد: تهديدات امروز كشورهاي غربي به علت پيشرفت‌هاي فراوان ملت ايران در زمينه‌هاي گوناگون است به همين دليل تهديد‌ها و رويارويي‌هاي آنها هم متناسب با شرايط امروز در نظر گرفته شده است. امروز آمريكا به دنبال جلوگيري از ساخته شدن يك فرهنگ تمدني پيشرفته در ايران است و دفاع مقدس ما مي‌تواند اثبات كند ما مي‌توانيم در رويارويي با زورگويان و مستبكران عالم پيروز ميدان باشيم.

وي اظهار كرد: امروز ما نياز به جهاد سوم داريم. ما در مسائل سياسي و نظامي اهداف خود را به دست آورده‌ايم و بايد در عرصه فرهنگ و اقتصاد نيز به اهداف عالي خود دست پيدا كنيم.امروز دفاع مقدس به شدت گمشده نسل سوم و چهارم است اما در كنار اين، اين نسل اطلاع كافي از دفاع مقدس ندارد.

گمشده نسل سوم، فداكاري‌ها، قهرماني‌هاي دوران دفاع مقدس، ايثارگري‌ها و معنويات بسيجيان است.

او گفت: زماني كه انقلاب پيروز شد آمريكا در زماني با كودتا و زماني با جنگ به تهديد اين نظام پرداخت اما امروز تهديدات عليه توسعه و پيشرفت كشور است و نبايد اشتباه كرد و با تحليل‌هاي غلط نيروها را به هرز برد. زيرا آمريكايي‌ها مي‌خواهند از توسعه اقتصادي و فرهنگي كشور جلوگيري كنند.

وي افزود: دفاع‌مقدس مي‌تواند به نسل جديد ثابت كند همانطور كه گذشتگان آنان در جنگ پيروز شدند امروز هم آنها مي‌توانند در توسعه اقتصادي و فرهنگي پيروز شوند. زيرا ما امروز بهتر از دوران جنگ مي‌توانيم از تحريم‌ها عبور كنيم.

رضايي گفت: ما در اوايل انقلاب اهداف سياسي و در دوران جنگ اهداف نظامي خود را به دست آورديم و امروز بايد در عرصه فرهنگ و اقتصاد اين پيروزي‌ها را ادامه دهيم. امروز عصر جديدي است و بايد نسل سوم و چهارم را براي مقابله با تهديدهاي فرهنگي و اقتصادي غرب آگاه كرد.

وي افزود: امروز نبايد در كشورما بعضي فكر كنند كه چون امام (ره) و شهدا نيستند دشمنان مي‌توانند كار ايران را يكسره كنند زيرا هم رهبري و هم مردم و هم نخبگان در تلاشند تا راه امام و شهدا را ادامه دهند و آن را به قله برسانند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.026 seconds.